Selasa, 2 November 2010

banjir oh banjir

nie nk crita pasai banjir..
banjir nie terjadi apabila hujan turun membasahi bumi dgn lbatnya slama 2 hari...
DI JITRA KEDAH...


SELEPAS 2 HARI..


pda tarikh 2 NOVEMBER 2010...
ari jadi kak aku nie..

ehh..bkan nk crita pasai ari jadi kak aku..
aku dikejutkan oleh ayah aku pda pukul 2.30 a.m...
ayah aku memberitahu aku bahawa seluruh pekan jitra telah ditenggelami oleh ayaq hujan niee...ada kot tmpat yg x knaa...
aku pon terkejut laa..
pda masa tuh ayah aku bru blek dri tmpat kerjaa..
dikatakan bahawa banjir kat dlam kem TUDM tuh..
keesokan harinya(hari nie) abg aku nk amek exam..
abg aku x boleh blek sendiri sbab hujan lbat kot...
tuh yg ayah aku p antaq pg tuh jgak...
tkut2 takdak jalan dh nk penang tuh...
nnti kang abg aku x exam plak..

xpa laa kalau mcm tuh..
aku kena tinggai sbb esk aku ada exam gak..
exam agama..pnat aku hafal dol...
kak aku yg dua org pon kna tinggai sbb kejaa..

pda pukul 6.30 a.m..
aku tlah dikejutkan oleh seekor ayam...
wey ayam dalam enset laa..
awt ingat aku tidoq lam reban kaa..^^
pas2 aku pon apa lagi..
bgun dan p mndi..
pas2 p wat rutin harian aku pada waktu pg bila nk p kolah..

lpas aku smbahyang subuh..
enset aku berbunyi...ring ring ring
aidil tlepon aku...
aku kata lam hati awt lak bdak nie tpon aku..
ikuti perbualan aku ngan dia..

AIDIL:assalamualaikum..
AKU LAA:waalaikumussalam..
AIDIL:wey p kolah dak..
AKU LAA:p laa ! awt ? ang x p kaa..
AIDIL:nk p cmnaa wey ! nk ikot jln mnaa..smua dh kna block ngan ayaq..
AKU LAA:hah ! btoi kaa...ang tau mna wey..sungai pon sma kaa..
AIDIL:btoi laa..td spupu aku kata semua dh kna block..nma pon sungai..haruslaa..
AKU LAA:highway kna dak..kita p jalan highway laa..
AIDIL:xkan nk p jalan highway kot..
AKU LAA:abis nk p kot mnaa lg..pas2 ang x p dah kaa..
AIDIL:xp dh kot..sufi pon x p..
AKU LAA:hrmm..xpa laa..aku p try tgk highway tgk kot x knaa..
AIDIL:OK !
AKU LAA:assalamualaikum..
AIDIL:waalaikumussalam..

mcm tuh laa...
pnjang dak..
abeh kredit kwn tuh...
^^..ngeee...

pas2 aku try tpon pit ali plak..
aku tpon dua kali..
yg first ada org angkat dia kata

"NO YG ANDA DAIL SEDANG SIBUK,SILA CUBA SEBENTAR LAGI"

pas2 boleh pon..
ikuti perbualan aku ngan dia plak..

AKU LAA:assalamualaikum..
PIT:waalaikumussalam..
AKU LAA:wei p kolah dak..(soalan aidil tnya kat aku td)
PIT:p laa .. awt ?
AKU LAA:wey ang nk p kot mnaa..smua dh kna block ngan ayaq dh..
PIT:btoi kaa..cm tuh aku x p dh kot..
AKU LAA:hrmm..ok3..

cmtuh laa perbualan aku ngan pit ali...

pas2 aku rasa highway boleh lalu kot..
aku siap2 pas2 p kluaq start moto..
awai2 aku p tgk sawah bndang kat tman bwah..
aku tgk dah mcm kat KUALA PERLIS dah..
pas2 aku truskan perjalanan aku p sungai ,laluan biasa aku p kolah..
aku tgk dh mcm laut dh aih...
kaler ayaq jaa len...^^
dri sungai smpai simpang masuk tman bersatu ayaq paraih pinggang..
gilaa..bkan aku masok..aku tgk pakcik tuh masok..fuhh !
yg bdak2 men ayaq pon ada...yg ambek kesempatan tangkap ikan pon ada..^^
mcm2..
pas2 aku patah blek p lalu kot highway..
smpai ja simpang masok highway tuh..
bnyak keta dok bratuq..
sbab simpang nk masuk tuh dpa boh kon..
tnda x boleh masok laa tuh..
aku pon tekad p gak laa..
masuk highway..slow2..
tgk mcm xdak apa..
aku pecut truih2..
masa tuh dok ujan gak..ujan renyai2..

smpai jaa kat kolah..
aku tgk ada laa 2 3 org...
pas2 kwn2 aku smpai..
xpaa laa mcm tuh..msok kolah pas2 dpa kata blek2..
paa lg blek laa..
blek pon kot highway gak..
pas2 kwn2 tnya nk p mna wey..
p cekik luu laa..lapaq nie..
xpaa laa kalau mcm2 ..
p laa jln kot kdai2 warung2 kt tp jalan..
semuaa nya elek (habis)
pas2 p jalan kot jitra..ngee..seram aku tgk..
rumah2 tgglam..semua warung tutup..
yg bkak pon semuanya elek..
gilaa lapaq..pas2 ashman kata jom p mkan kat umah aku..
suh mak aku masak..ok jaa kmi pon..
^^..lpaih kenyang dok lpak dpan umah dia..
pas2 blek laa..apa lagi..
tima kaseh wey ashman..

first time ow dlm idop aku bnjir berlaku...fuhh !
ini MUSIBAH atau RAHMAT ALLAH..

jd renung2kan dan selamat beramal..
cewahhhh !

assalamualaikum..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan